Artykuł

image

W czwartek, 12 stycznia, w wieczornej audycji Radia Szczecin gościł nasz koordynator - Adam Czarniawski. Tematem audycji była nauka programowania i kodowania wśród najmłodszych dzieci.

Nasz koordynator wyraźnie zaznaczył, że nauka programowania uczy pewnej systematyczności i porządku, nie tylko w przypadku samego programowania, ale także w codziennym życiu - "W najmłodszej grupie zaczynamy od uporządkowania tego, co jest czym - chronologiczne i systematycznie. Wszystko po to, aby wprowadzić im pewien nawyk, że przy przygotowywaniu stron czy aplikacji najważniejszy jest porządek w kodzie. Nie ma nic gorszego niż nieporządek w kodzie przygotowanym przez programistę."

Prowadzący dopytywał także, czy dodakowe zajęcia nie są po prostu kolejnymi zajęciami z komputerem czy tabletem i czy jeszcze bardziej nie uzależniają dziecka od tych urządzeń i wirtualnego świata - "Właśnie zależy co robią korzystając z urządzeń elektronicznych, bo granie w gry to nie jest programowanie. Dziecko się tak nie nauczy programować, nikt się tak nie nauczy programować. Natomiast jeżeli oni już robią coś z tymi tabletami, smartfonami, komputerami - to dobrze, żeby robili coś sensownego. I właśnie tym jest nauka logicznego myślenia, programowania, układania pewnego kodu, który później będzie wykorzystany do jakichś celów, np. do stworzenia jakiejś aplikacji, gry i tego typu rzeczy."

Nasz koordynator wyjaśnił również, o jakie rzeczy należy pytać organizatorów zajęć informatycznych i programistycznych, aby mieć pewność, że są one przygotowane i prowadzone należycie. Są dwa najważniejsze aspekty, o które bezwzględnie należy zapytać:

  1. Kto prowadzi zajęcia i jakie ma doświadczenie?
  2. Czego moje dziecko się nauczy i co wyniesie z takich zajęć?

Odpowiadając na pierwsze pytanie - prowadzenie zajęć z najmłodszymi dziećmi powinno być powierzone osobom z dużym doświadczeniem pedagogicznym i informatycznym. Dlaczego? Nauczyciel prowadzący powinien łączyć w sobie umiejęność: pracy z dziećmi, nawiązywania z nimi kontaktu, budowania autorytetu, rozwiązywania problemów, ale powinien być równocześnie pasjonatem programowania i kodowania, aby swoją pasją zarażać, a nie ją narzucać. Jest to najważniejsza rzecz, ponieważ pod opiekę "trenerów" powierzamy dzieci.

W przypadku drugiego pytania - powinien być przygotowany plan pracy, który systematycznie będzie realizowany podczas całego cyklu zajęć. Dzieci muszą mieć możliwość sprawdzenia czego się nauczyły i wprawienia swojego projektu "w ruch". Kiedy zobaczą, że to co stworzyły "ożyło" i rzeczywiście działa tak, jak chciały - to jest dla nich największa radość. Nie ma przecież nic piękniejszego i moniej chwytającego za serce, jak dziecko cieszące się swoim sukcesem.

To właśnie oferuje "Acodemia#SCI" - wyspecjalizowaną kadrę, czyli nauczycielki z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym, pasjonatki informatyki, nieustannie poszerzające wiedzę informatyczną, które przygotowały plan zajęć dostosowany do możliwości i umiejętności dzieci w odpowiednim wieku.

Gośćmi audycji, oprócz Adama Czarniawskiego, byli także Marta Kostecka z miejskiej biblioteki w Szczecinie i Sebastian Szczepański z Fundacji "Netcamp".

Posłuchaj audycji - Radio Szczecin na Wieczór: "Kodowane od najmłodszych lat"

Najbliższe lekcje

Najbliższe zajęcia

  1. 10 maja 2018 (czwartek)
  2. 11 maja 2018 (piątek)
  3. 12 maja 2018 (sobota)
  4. 24 maja 2018 (czwartek)
  5. 25 maja 2018 (piątek)
  6. 26 maja 2018 (sobota)
Szczecińskie Collegium Informatyczne
logo-sci

logo-code
Informacje kontaktowe
Acodemia#SCI /
Szczecińskie Collegium Informatyczne

ul. Mazowiecka 13
70-526 Szczecin
Telefon: (91) 488-47-37
Koordynator: 605 405 527
Email: info@acodemia.pl
(Centrum, w pobliżu pl. Rodła)

Godziny pracy

  • Poniedziałek-Piątek: 08:00 do 16:00
  • Sobota: 08:00 do 14:00 (w wybrane soboty)
  • Niedziela: Zamknięte
Social media

Każdy w tym kraju powinien nauczyć się programować komputer, bo to uczy myślenia.

Steve Jobs

Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką.

Bill Gates

Większość programistów programuje nie dlatego, że spodziewają się zapłaty lub uwielbienia tłumów, ale dlatego, że programowanie jest dla nich zabawą.

Linus Torvalds

© 2017 Acodemia, Wszelkie prawa zastrzeżone.